Skibsbevaringsfondens guide om restaurering og istandsættelse af bevaringsværdige fartøjer

At sætte sit fartøj på værft er en tillidssag. Skibsejeren og værftet bliver enige om opgavens omfang. Værftet udregner efterfølgende et tilbud efter de vilkår og den praksis, der er gældende på stedet, hvorefter kontrakt kan skrives og arbejdet sættes i gang.

Men er der tale om arbejder på et bevaringsværdigt fartøj, gælder der nogle specielle regler, idet arbejdet ud over at skulle være håndværksmæssigt i orden, også skal være håndværkstro for den tidsperiode, som skibet repræsenterer.

Sådan indleder Skibsbevaringsfonden sin Guide om Restaturering og istandsættelse af bevaringsværdige fartøjer, som du kan læse her.

(Version 1 34 C 20130117)

14-02-2012

Håndbog i Vedligehold

Smakkejoller – sjægte - oselvere – hækjoller og travaljer vil vedligeholdes

 – SKAL vedligeholdes.

Se det som en fornøjelse! Prøv det! Læs om det! TS kan det!

Ulf Brammer har skrevet det.

Hent seneste version 04-02-2012 af Håndbog i Vedligehold her (pdf) 

18-10-2013

Nye blokke til skuden

En større udskiftning af taljeblokke ombord kan være en alvorlig udskrivning, men er man lidt fiks på fingrene, er der penge at spare.

Stropblokke er væsentligt billigere end blokke med beslag.

Se Mads Knudsens, vedledning i "Nye blokke til skuden?".

08-12-2013

SVALEN (ex. ANNE HEDVIG) under renovering

Åledrivkvasen SVALEN (ex. ANNE HEDVIG) er købt af bådebyggerlærling på Hobro Værft, Sigurd Buch Kristensen.

Sigurds blog kan du følge restaureringen

30-08-2013

Løgstør Bådebyggeri´s kurser

Vinteren igennem afholder bådebygger Finn Nielsen, Løgstør Bådebyggeri, i samarbejde med AOF et varieret antal kurser i vedligholdelse, aptering, bådebygning m.fl.

Du kan læse mere om det varierede udbud af kurser her.

27-08-2011

MOMSregler for foreningsejede skibe

Der skal ikke længere beregnes moms ved salg, ombygning, reparation, vedligeholdelse, befragtning, og udlejning af foreningsejede skibe, samt ved levering, udlejning reparation og vedligeholdelse af disses faste udstyr.

Det fremgår af en ændring til momsvejledningen (2011-2) den 15. juli 2011.

27-08-2011

Nye MOMSregler for foreningsejede skibe

Der skal ikke længere beregnes moms ved salg, ombygning, reparation, vedligeholdelse, befragtning, og udlejning af foreningsejede skibe, samt ved levering, udlejning reparation og vedligeholdelse af disses faste udstyr.

Det fremgår af en ændring til momsvejledningen (2011-2) den 15. juli 2011.

Under afsnittet om momspligt for lystfartøjer er tilføjet: "Dog betragtes fartøjer, der efter deres størrelse, art og konstruktion fremtræder som erhvervsfartøjer, og som er i foreningseje, som udgangspunkt ikke som lystfartøjer, uanset, at de ikke anvendes til erhvervsmæssig sejlads.

TS´s bestyrelse har iværksat en juridisk undersøgelse af konsekvenserne for privatejede skibe, hvor ejerskabet overgår til en forening. Læs advokat Martin Lauritzens vejledning i de nye momsregler.

ÅLKVASEN RIGMOR har venligst stillet deres foreningsvedtægter til rådighed, som eksempel på hvordan organiseringen omkring et foreningsejet skib kan tage sig ud.

27-08-2011

Læs mere om MOMS og foreningsejede skibe

Helt enkelt kan det siges, at hvis man er et foreningsskib, og erklæret bevaringsværdig, så skal man ikke søge om noget hos myndighederne ( momsfritagelse), men blot henvise til loven, når man er på værft; derefter skriver værftet "momsfritagelse" på regningen

Overvejer du at gøre dit skib til et foreningsejet skib, kan du søge mere viden i nedenstående dokumenter:

Momsvejledningens afsnit I.1.3 Salg, ombygning, reparation og udlejning af visse skibe § 34, stk 1, nr. 7

Advokat Martin Lauritzens vejledning i de nye momsregler

ÅLEKVASEN RIGMORs foreningsvedtægter

Træskibs Sammenslutningen | Stjernegade 20 E | 3000 Helsingør | CVR 30869125 | Tel. +45 5184 1971 | Email: sek@ts-skib.dk | Handelsbetingelser

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk